Social media

Sú tam azda všetci a ten, kto tam nie je, akoby ani neexistoval. Sociálne siete, alebo ak chcete, social networks či social media, sa stali súčasťou každodenného života väčšiny svetovej populácie. Staršie ročníky si ešte pamätajú prvé “social media” v podobe, v akej ich poznáme dnes, teda Friendster či populárnejší MySpace. Skutočnosť je však taká, že tento pojem tu existoval už niekoľko desaťročí pred existenciou samotného internetu. Prvýkrát výraz “sociálna sieť” použil v roku 1954 profesor londýnskej univerzity J. A. Barnes. Vtedy ešte nehovoril o social media marketingu a ani netušil, že v budúcnosti budú existovať nejaké Facebook Ads. Barnes hovoril o sociálnych väzbách medzi rybármi v Nórsku.

Odvtedy sa veľa zmenilo. Asi najvýznamnejším míľnikom bol rok 2004, kedy študent harvardskej univerzity Mark Zuckerberg založil spolu s Dustinom Moskovitzom, Chrisom Hughesom a Eduardom Saverinom sociálnu sieť s názvom thefacebook.com, ktorá bola určená len pre študentov Harvardu.

V roku 2006 sa táto stránka otvorila verejnosti až pod menom Facebook. Prešlo iba 6 rokov a z jednoduchej web stránky sa stalo globálne sociálne médium s neuveriteľnými 1,2 miliardami aktívnych používateľov. A Facebook rástol enormným tempom aj naďalej. Ostatné aktuálne štatistiky zaznamenali 10 % medziročný nárast a to na úrovni 2,27 miliardy aktívnych používateľov. Z tejto sociálnej siete sa stalo digitálne impérium, ktoré je príliš veľké na to, aby sme ho mohli (obzvlášť v našej brandži) ignorovať.

So vznikom prvých veľkých sociálnych sietí prišla na svet aj nová marketingová disciplína, a to social media marketing, na ktorý sa špecializuje aj naša reklamná agentúra. Samozrejme, social media marketing nie je len o samotnom Facebooku. Brand, ktorý svoje pôsobenie v online svete berie seriózne, si môže nechať našimi stratégmi a social media managermi namiešať reklamný cocktail, ktorý mu zabezpečí efektívny dosah aj na iných sociálnych médiách. Nakoniec, toto je trend, ktorý sa stále viac odráža aj na číslach. Investície do reklamy v digitále a aj na samotných sociálnych sieťach (social media spend) každý rok stúpajú. Napríklad v Spojených štátoch prekročili tento rok výdavky na digitálnu reklamu 50 %, čím prvýkrát prekonali reklamné výdavky do tradičných médií. Čo sa týka samotného social media marketingu, v roku 2018 bol očakávaný nárast výdavkov o 32 %, pričom do roku 2023 by sa mal rozpočet na social media ads dokonca zdvojnásobiť.

Facebook Ads, rôzne YouTube video formáty ako prerolly a bumpery, instagram reklama či kreatívne filtre na Snapchate alebo v Messengeri, sa už stávajú nevyhnutnosťou. Samotná Facebook reklama môže mať mnoho podôb, čo vyplýva aj zo skutočnosti, že Facebook sa ako social media platforma stále vyvíja, jej reklamné formáty sa preto tiež menia, pričom naši social media manageri musia tieto zmeny a nové trendy neustále sledovať. Tu je dôležité nájsť správny pomer medzi úrovňou kreativity a rozpočtom, ktorý cez Facebook reklamu podporí príspevky na spomínané social media platformy. Musí to byť zdravý pomer, kde sa na jednej strane investuje dostatok peňazí na tvorbu kvalitného obsahu (ten má potenciál šíriť sa aj organicky – prirodzene) a na druhej strane nám stále zostáva dostačujúci mediálny budget, bez ktorého by sme sa ani s tým najkreatívnejším obsahom nikam nepohli. Facebook, ako social media platforma, si to veľmi dobre uvedomuje, a preto neustále skúša nové spôsoby, akým sa Facebook Ads zobrazujú používateľom. Stačí si spomenúť na experiment s prieskumníkom (Explore Feed), v ktorom sa userom zobrazovali len tie brandové príspevky, ktoré boli platené – teda len ako Facebook reklama.  

Aj Instagram reklama sa v poslednom čase rozvíja. Keďže istá časť populácie postupne prechádza z Facebook-u na Instagram, aj vývojári v pozadí tohto sociálneho média na túto skutočnosť reagujú. Či už je to možnosť označovať produkty s ich cenami priamo v príspevkoch alebo sú to novinky v čoraz obľúbenejších stories, aj tieto trendy je potrebné v rámci social media marketingu sledovať. Očakáva sa, že v priebehu pár rokov sa z Instagramu stane podobná sociálna sieť, akou je teraz Facebook. S pribúdajúcim počtom používateľov bude rásť aj Instagram reklama, jej frekvencia a intenzita, čo do určitej miery ovplyvní vzhľad tejto “social media platformy”. Instagram preto s najväčšou pravdepodobnosťou postihne podobný osud ako Facebook a opäť budú mnohí používatelia migrovať na novú “neoukukanú” sociálnu sieť. A je už len na majiteľoch Facebooku, aby sa postarali o to, že práve ona bude v ich rukách. Ak by sa im to náhodou nepodarilo, urobia presne to, čo v prípade Snapchatu – skopírujú najobľúbenejšie funkcie a konkurenciu zatlačia do úzadia.

Naša agentúra poskytuje komplexné riešenia v rámci komunikačnej stratégie, ktorej súčasťou je aj samotná “social media strategy”. Práve social media strategy musí mať vždy hlavu a pätu, musí dávať zmysel v komplexe celkovej komunikačnej stratégie, ktorú pre klienta budujeme. Nestačí dobre spravovať Facebook reklamu, resp. platiť za Facebook Ads. Z dlhodobého hľadiska treba mať premyslenú cestu, po ktorej sa má značka vydať, máme stanovený hlavný cieľ a niekoľko čiastkových cieľov, ktoré chceme dosiahnuť a Facebook reklama či spomínaná Instagram reklama nám v tom len pomáha. Určujeme si celkový tone of voice, teda ako sa s fanúšikmi na sociálnych sieťach rozprávame, aké emotikony (a či vôbec) používame, stanovíme si, ako riešiť krízové situácie, aby nás nič neprekvapilo. Aktuálnym trendom social media stratégie je tzv. reakčný marketing, kedy značka/profil dokážu takmer okamžite reagovať na vzniknutú situáciu. Značka sa tak v očiach verejnosti stáva prínosnejšou a jej reputácia stúpa.

 

Tesco Slovnaft Slovanet BabyBel Karička Matyšák Innogy Pierre Baguette Kláštorná Kalcia Rádio Vlna Malinô Brdo Northfinder CrossFingers Traco Computers Optifin invest RockMachine TatraReal Nanosystem Citadelo
  • Tesco
  • Slovnaft
  • Slovanet
  • BabyBel
  • Karička
  • Matyšák
  • Innogy
  • Pierre Baguette
  • Kláštorná Kalcia
  • Rádio Vlna
  • Malinô Brdo
  • Northfinder
  • CrossFingers
  • Traco Computers
  • Optifin invest
  • RockMachine
  • TatraReal
  • Nanosystem
  • Citadelo
© 2019 dotcom.sk
dotcom.sk