Dve nástenky, dva svety alebo ako sa zmenil Facebook - dotcom.sk

  • 0
  • október 27, 2017

V posledných dňoch ste určite postrehli veľké množstvo diskusií o novinke, ktorú Facebook aktuálne testuje. Všetkým používateľom sprístupnil svoj nový “explore feed”, v ktorom nájdete obsah značiek, ktoré sa vám páčia a zobrazuje vám aj príspevky, ktoré by mali pre vás byť podľa jeho algoritmu zaujímavé. Na zariadeniach pribudla z večera do rána nová ikonka rakety a vďaka nej môžete naraziť na nové príspevky, ktoré v klasickom “news feede” nenájdete.

Čo sa zmenilo

Nástenka v mobile a na desktope sa rozdelila na 2 časti:

  • Novinky (news feed)
  • Prieskumník (explore feed)

MOBILE

DESKTOP

Prečo to Facebook robí?

Chce sa priblížiť k svojej pôvodnej “priateľskej” role? Alebo chce stránkam dokázať, že obsah, ktorý na Facebook dávajú, má byť naozaj kvalitný a zaujímavý? V prípade, že stránka chce, aby sa používatelia k jej obsahu preklikli z prieskumníka, obsah na nej zaujímavý byť naozaj musí.

Chce, aby sme na Facebooku trávili viac času? Selektovaním news feedu a explore feedu sa môže stať, že používatelia tu budú tráviť viac času, prezeranie dvoch feedov im bude prevdepodobne trvať dlhšie.  

S najväčšou pravdepodobnosťou toto Facebook robí aj kvôli zárobkom, čo môže argumentovať tým, že sa budú zobrazovať v prémiovejšom feede. Bude tam menej konkurencie a firemné stránky tak prinúti k tomu, aby boostovali každý jeden príspevok.

Za všetko sa platí! Facebook rastie na cenách.

Je nevyhnutné zamerať sa na propagáciu príspevkov, vďaka čomu budú firmy viac viditeľné. Najväčší negatívny dopad to môže mať na malé stránky, ktoré nemajú pravidelné a vysoké budgety a spoliehali sa hlavne na organiku. Pomôcť môžu influenceri alebo mikro-influenceri, ktorí majú svoje publikum a vytvárajú spontánny obsah, ktorý je zdieľaný medzi používateľmi. Treba ale myslieť na to, že aj za influencerov treba zaplatiť.

Používateľ má na výber

Pre bežného používateľa sa v podstate nič nemení, pretože Facebook je neoddeliteľnou súčasťou nášho života. No môže sa stať, že v prieskumníku sa objavia aj také firmy a značky, ktoré dlho nesledovali. Tu je možnosť, aby ich pretriedili a nechali si len tie, ktoré ich naozaj zaujímajú. To len ďalej podporuje argument kvalitného obsahu, značky si teda ľudia budú vyberať ako priateľov, ktorých chcú naozaj sledovať.

Obsah je ešte dôležitejší! (A znovu viac ako doteraz)

Zdieľanie je najcennejšia forma interakcie s príspevkom z pohľadu efektivity! Firemné stránky už dlhodobo trápi znížený organický dosah, a preto musia klásť väčší dôraz na kvalitu obsahu, ktorý uverejňujú. Momentálne je ideálne ho robiť tak, aby sa zdieľal medzi fanúšikmi, čo môže pomôcť zvýšiť jeho dosah, pretože sa dostane z exploreru na nástenku používateľa alebo do hlavného feedu.

Náš názor je jasný

Keďže zatiaľ ide o testovanie nového feedu, nevieme s istotou povedať, či pôjde o definitívne riešenie. Myslíme si, že primárne bude používaný feed s novinkami, pretože prieskumník je aktuálne plný obsahu od stránok, ktoré používateľov už nemusia zaujímať a viac ich zaujímajú aktivity priateľov ako firemné príspevky.

Pri navrhovaní stratégií je určite nevyhnutné na túto zmenu myslieť a začať nad Facebookom rozmýšľať inak. Nielen v zmysle “kvalita nad kvantitou”, ale zmieriť sa treba aj s nárastom budgetu z dôvodu garancie zásahu.

 

Autor: Dávid Vepy