Ako pracovať s recenziami a pomôcť vášmu podnikaniu?

Reklama online

Tony Dúbravec (Head of Digital)
10.07.2019

Hovorí sa, že všetko, čo človek skutočne má, je jeho povesť. A to isté platí aj o vašej značke. Dobré meno, vzťah k značke a jej pozitívne vnímanie je niečo, čo majitelia firiem budujú aj celé roky. 

Sociálne siete dávajú používateľom prostredníctvom recenzií možnosť a moc zničiť aj to najlepšie dlho budované meno. Na druhej strane, ak sa s recenziami naučíte vhodne pracovať, dokážu vašej značke výrazne pomôcť. V tomto článku vám priblížime, prečo a ako venovať pozornosť recenziám od vašich zákazníkov.

Kde majú najväčší význam?

Dobrá referencia určite pomôže každému podnikateľovi alebo firme. Predsa len služba, ktorej  dobré meno sa šíri slovom medzi ľuďmi, to má takpovediac vyhraté. Sú však odvetvia, kde sú recenzie viac-menej nevyhnutné, napríklad hotelierstvo a gastronómia alebo ecommerce segment. Tam, kde sa ľudia rozhodujú na základe toho, čo hovoria iní, sa bez nich nezaobídete.

Naopak, existujú aj také druhy podnikania, ktoré majú takú širokú škálu zákazníkov, že jednotlivé recenzie vypovedajú o firme alebo obchode iba veľmi subjektívne. Napríklad supermarkety, ktorých profily na sociálnych sieťach sú plné impulzívnych reakcií založených na jednej zlej skúsenosti. Tým sa však v tomto článku venovať nechceme.

Motivujte zákazníkov k recenziám

Takmer 80 % ľudí na internete dôveruje recenziám rovnako ako osobnému odporúčaniu. Keď chcete, aby vám vaši zákazníci zanechali spätnú väzbu, najjednoduchšie je pravidelne ich na to vyzývať. To môžete robiť rôznymi spôsobmi. Položte tabuľku na stôl na recepcii, napíšte to do letáka svojej donášky pizze alebo dajte na krabicu samolepku. Pripravte na Facebook post, ktorým ľudí vyzvete, aby vám dali referenciu.

Najlepší spôsob, ako dosiahnuť čo najviac príspevkov od zákazníkov, je motivovať ich. Môžete urobiť súťaž, môžete nepravidelne odmeňovať ľudí, ktorí vám recenziu napíšu, alebo im môžete ponúknuť aj priamu protihodnotu, ako napríklad tu na obrázku. Ciest a možností je naozaj veľa, určite prídete na spôsob vhodný pre obe strany.

recenzie, dotcom, marketing, reklama,

Zlý produkt recenzie nezachránia

Ani najlepšia reklama nepomôže obchodnému úspechu, ak samotný produkt nefunguje tak, ako by mal. A recenzia je svojím spôsobom forma reklamy. Nečakajte, že oslovíte pár desiatok známych, tí vám napíšu oslavné príspevky a vy už budete len sledovať, ako rastú tržby. Na začiatku každej komunikácie musí byť nevyhnutne produkt alebo služba, ktorá dokáže úspešne naplniť očakávania zákazníkov. V opačnom prípade sa skôr či neskôr objavia ľudia, ktorí na nedostatky radi upozornia. A keďže až tri štvrtiny ľudí tvrdia, že negatívne recenzie ich dokážu odradiť od kúpy produktu alebo služby, vyplatí sa vám poctivá práca a otvorenosť. 

Nezabudnite poďakovať a komunikovať

Keď sa vám už podarí recenzie získať, nenechajte ich bez odozvy. Na tie pozitívne reagujte poďakovaním, na tie menej pozitívne záujmom o viac informácií, aby ste sa mohli zlepšiť. Zákazníci sa často rozhodujú aj podľa toho, ako firma reaguje na kritiku. Internet je dnes plný ukážok nezvládnutého community managementu. Snažte sa nebyť jednou z týchto ukážok.

recenzie, dotcom, marketing, reklama,

Ukážka ideálnej reakcie na pozitívnu recenziu. Zdroj: Reviewtrackers.com

recenzie, dotcom, marketing, reklama,

Ukážka ideálnej reakcie na negatívnu recenziu. Dôležité je vyzdvihnúť pozitíva, poďakovať a prisľúbiť nápravu. Zdroj: Reviewtrackers.com

 

Rozumieme, že ľudia sú rôzni, no je dôležité zachovať si chladnú hlavu a komunikovať. Samozrejme, ak negatívna recenzia presiahne hranice slušnosti, nebojte sa zvoliť aj radikálnejšie kroky.

Prispievajte hodnoteniami aj vy

Jedno staré klišé, na ktorom je ale kúsok pravdy, znie „Buď zmenou, ktorú chceš vidieť vo svete“. To v našom prípade znamená, že ak chcete, aby ľudia viac písali recenzie aj na váš podnik, začnite od seba ako súkromná osoba. Keď zájdete do dobrej reštaurácie, napíšte o tom, keď vám príde tovar z e-shopu a kuriér je milý pán, ktorý na vás aj chvíľku počká, napíšte o tom tiež. To isté platí, aj keď narazíte na nejaké nedostatky. Skúste na ne konštruktívne upozorniť, aby ste dali firme možnosť zlepšiť sa a ponúkať lepšiu službu, mať spokojných zákazníkov a robiť tak svet lepším miestom krok za krokom.

Recenzie sú komplexná téma a je možné, že sa vo svojom podnikaní stretnete s viac aj menej príjemnými ohlasmi. Ako sme ale písali na začiatku, naučte sa s nimi pracovať a môžete z nich ťažiť v ďalšej komunikácii. 

 

My v dotcome berieme monitoring recenzií a zmienok o našich klientoch ako súčasť balíčka správy sociálnych médií. Svoje skúsenosti zo sveta komunikácie tak využívame na to, aby klienti mohli pokojne spávať. Ozvite sa nám, ak aj vám chýba pokojný spánok. 🙂 

Sledujte nás na: 

?www.facebook.com/agenturadotcom

?www.instagram.com/dotcomsk

 

Ďakujem, že ste sa dočítali až sem.

Budeme veľmi radi, ak sa s nami podelíte o svoj názor.

recenzie

Tony Dúbravec
Tony Dúbravec

Tony Dúbravec

Head of Digital

Vedie u nás digitálny tím, k čomu ho okrem skúseností z reklamy predurčuje aj to, že každú novinku v social media svete sám vyskúša a denne používa všetky dôležité platformy. Má vlastný podcast, roky píše blog, aktívne komunikuje na Facebooku aj Instagrame. Patrí medzi špičku spotrebiteľov kávy v celom dotcome a na práci ho najviac baví robiť veci tak, aby z nich všetci mali radosť.

Tesco Slovnaft Slovanet BabyBel Karička Matyšák Innogy Pierre Baguette Kláštorná Kalcia Rádio Vlna Malinô Brdo Northfinder CrossFingers Traco Computers Optifin invest RockMachine TatraReal Nanosystem Citadelo
  • Tesco
  • Slovnaft
  • Slovanet
  • BabyBel
  • Karička
  • Matyšák
  • Innogy
  • Pierre Baguette
  • Kláštorná Kalcia
  • Rádio Vlna
  • Malinô Brdo
  • Northfinder
  • CrossFingers
  • Traco Computers
  • Optifin invest
  • RockMachine
  • TatraReal
  • Nanosystem
  • Citadelo
© 2019 dotcom.sk
dotcom.sk