Prečo sme závislí na sociálnych sieťach?

Social Media

Pavol Kapeľuch (Social Media Manager)
12.09.2018

O tom, že sociálne médiá formujú náš každodenný život, sa už snáď ani nemusíme baviť. Ráno sa budíme s mobilom v ruke a večer zaspávame osvietení žiarou nášho displeja. Počas dňa instagramujeme a skrolujeme Facebook v autobuse, za volantom, v práci, počas obeda a na záchode sme vymenili časopisy za čítanie vtipných komentov. Priemerný používateľ strávi 135 minút svojho dňa činnosťou na sociálnych sieťach. To je viac ako 821 hodín ročne – 34 dní! A to aj napriek tomu, že sociálne siete pomaly zavádzajú nástroje na kontrolu času stráveného na nich. ? Facebook a Instagram, YouTube. ?

Používanie sociálnych sietí ovplyvňuje našu psychiku často nepredvídateľnými spôsobmi. V našom mozgu sa aktivujú takzvané “odmeňovacie centrá” aktiváciou dopamínu v celom tomto procese. Dopamín je v podstate chemikália v ľudskom tele, ktorá reguluje pocity šťastia a túžob, preto lajkujeme, komentujeme a šérujeme s takou radosťou.

Americkí vedci (kto iný ??‍)  dokonca zistili, že prúdenie dopamínu je počas skrolovania také silné, že mnohí z používateľov sa radšej vzdajú alkoholu a cigariet ako sociálnych sietí.

Dôvod, prečo trávime čas online, lajkujeme životy iných a zdieľame tie naše, leží hlboko v ľudskej psychike. Lajkujeme, pretože si chceme udržať dobré vzťahy, zdieľame svoj každodenný život, pretože chceme zostať prepojení so zvyškom sveta, no najmä s priateľmi a rodinou. Až 68 % používateľov sociálnych sietí zdieľa obsah, aby dali ostatným najavo, kto sú a o čo sa zaujímajú. A 78 % zdieľa obsah preto, aby ostali v spojení s ľuďmi v ich okolí. Touto činnosťou vytvárame takzvaný efekt reciprocity. To znamená, že to, čo sme obdržali, chceme vrátiť.

Sociálne siete však majú aj svoju temnú stránku. Podľa prieskumu Univerzity v Salforde až 50 % používateľov tvrdí, že používanie sociálnych sietí zmenilo ich život k horšiemu. Dôvod? Pri porovnávaní svojich zážitkov a znalostí s ich online priateľmi totiž kleslo ich sebavedomie.

Ako túto závislosť poraziť?

Obmedzte ich používanie a radšej s kamošmi vybehnite na pivko! 

Nefollowujte vaše “guilty pleasures”*. Alebo sa im snažte vyhýbať.

* Niečo, čo máte radi (hudba, film, jedlo), no hanbíte sa to priznať pred vašimi priateľmi.

Venujte sa niečomu produktívnemu!

Dajte si detox od sociálnych sietí. 

Sociálne siete v nás možno prebúdzajú a odhaľujú naše neistoty a dokážu nás vcucnúť do svojho sveta, no na konci dňa je to však o tom dobrom na tomto svete: vidieť ho v sebe, rozpoznať ho v iných a prenášať ho ďalej!

Dobro a zlo tvoria väčšinu vecí, s ktorými sa stretávame každý deň a do tejto kategórie patria aj sociálne siete. Všetko, čo zostáva na tebe, je vybrať si to, na čo sa chceš sústrediť a čomu chceš venovať svoj čas a energiu!

 

A aký názor majú na túto problematiku naši dotcomáci?

“Sme na nich závislí, lebo je to najjednoduchší zdroj informácií v dnešnej dobe. Je to ľahšie ako sa s niekým stretnúť, dať si kávu a pokecať aj o inom. Takto zistíš o ľuďoch presne len to, čo chceš. To, čo ťa nezaujíma, vypustíš. Fakt, že sa nestretávame tvárou v tvár a neklábosíme, ale písmenkujeme pomocou Facebooku alebo Instagramu, je len technologická vymoženosť dnešnej doby. Nie závislosť. Mení sa doba, menia sa technológie, menia sa ľudia, lebo si na to zvykajú. To je celé. :)” – Slávka (social media team leader)

“Všeobecne na sociálnej sieti hľadáme informácie pre nás, informácie o ľuďoch. Informácie pre nás sú jasné, informácie o ľuďoch je už téma iná. Podľa mňa, štúdií a článkov, ktoré som na túto tému čítal, sa ľudia radi prezentujú na sociálnych sieťach v tom pozitívnom obraze. Odfotí pláž s drinkom, ale to, že sa tam trepal 5 hodín zapoteným autobusom, postne už len málokto. Človek je sociálny, chce vedieť o iných. Sociálne siete sú na to ideálne. Závislí sme práve kvôli tejto potrebe vedieť o druhých. Kto, čo, kedy a prečo. Čistý princíp bulváru. Osobne si myslím, že za všetkým je túžba po všimnutí si ma, po láske a prijatí.” – Johnny (account manager)

“Ja mám pocit, že ľudia čoraz častejšie prenášajú svoj život na sociálne siete, namiesto toho, aby ho “naživo” zdieľali so svojimi blízkymi a priateľmi. Malo by to ale mať zdravú mieru, aby sa z toho nestala závislosť. Ľudia sa prestali stretávať, a aj keď sa stretnú na pive, pozerajú, čo je nové na Facebooku a Instagrame. Ak sa pri tom nabudúce pristihnete, položte mobil a venujte sa priateľom, kvôli ktorým ste na to pivo išli. ;)” – Roman (CEO)

Sociálne siete sú dizajnované tak, aby udržali našu pozornosť čo najdhšie a aby sme často kontrolovali telefón. Či už kvôli oznámeniam, novým správam, lajkom, komentom a podobne. Taktiež majú obrovský dopad na spoločnosť a ľudské správanie – nevieme sa dobre koncentrovať, sústrediť na dôležité úlohy a máme depresie, lebo porovnávame svoje životy s inými ľuďmi, ktorí postujú na prvý pohľad krajšie fotky a majú viac lajkov, teda sú viac “milovaní”. – Filip (account manager)

 

A čo na to odborníci?

Zaujímavý pohľad na túto problematiku priniesol aj motivačný spíker Simon Sinek, prezident Facebooku Sean Parker či jeden z Facebook developerov Chamath Palihapityia. Ich názory si môžete pozrieť na videách nižšie.

 

 

 

 

Ak si sa dostal až sem, budeme radi, ak sa s nami podelíš o svoj názor. ?

A nezabudni nám hodiť like sem facebook.com/agenturadotcom

a follow sem instagram.com/dotcomsk ?

 

zdroje: digitalinformationworld.com, YouTube.com


Pavol Kapeľuch

Pavol Kapeľuch

Social Media Manager

Tesco Slovnaft Slovanet BabyBel Karička Matyšák Innogy Pierre Baguette Kláštorná Kalcia Rádio Vlna Malinô Brdo Northfinder CrossFingers Traco Computers Optifin invest RockMachine TatraReal Nanosystem Citadelo
  • Tesco
  • Slovnaft
  • Slovanet
  • BabyBel
  • Karička
  • Matyšák
  • Innogy
  • Pierre Baguette
  • Kláštorná Kalcia
  • Rádio Vlna
  • Malinô Brdo
  • Northfinder
  • CrossFingers
  • Traco Computers
  • Optifin invest
  • RockMachine
  • TatraReal
  • Nanosystem
  • Citadelo
© 2019 dotcom.sk
dotcom.sk