Aký bude Instagram bez lajkov?

Social Media

Tony Dúbravec (Head of Digital)
29.07.2019

Palce hore a srdiečka boli od počiatku sociálnych sietí ich esenciálnou súčasťou. Najmä Instagram bol miestom, kde sa lajkami nešetrilo – po zmene algoritmu dokonca ovplyvňovali to, kto sa vo feede bude zobrazovať vyššie a kto takmer vôbec. Dnes už 7 krajín pozná Instagram bez zobrazovania počtu lajkov pri príspevkoch. Čo to znamená pre budúcnosť sociálnych sietí? Ako sa to dotkne influencerov? Na to sa s vami pozriem v tomto článku.

Na začiatok stručne objasním situáciu pre tých, ktorých táto téma zatiaľ obchádzala. Facebook na svojej konferencii F8 v máji oznámil, že v Kanade začína testovať nové zobrazovanie počtu lajkov na Instagrame. Namiesto konkrétneho čísla používatelia pri fotkách videli iba to, že sa príspevok páči niekomu z ich známych a „ostatným“. Či bolo tých „ostatných“ 5 alebo 1 500, to už vedel iba autor príspevku. 

No a pred niekoľkými dňami Instagram tento test rozšíril do ďalších 6 krajín – Talianska, Írska, Japonska, Austrálie, Nového Zélandu a Brazílie. Keďže ide o veľké trhy, môžeme predpokladať, že táto zmena bude mať čoskoro globálnu platnosť. 

instagram, dotcom, socialne siete, instagram bez lajkov, marketing, reklamna agentura, digital, digitalna agentura
Zdroj: Twitter @instagram

Názory na celú túto tému sú rôzne. Keďže to však môže znamenať úplne novú verziu Instagramu, rozhodol som sa osloviť niekoľko slovenských influenceriek, zapojil som povolaných ľudí z nášho tímu a zhodnotili sme, čo nás pravdepodobne čaká a čo všetko sa zmení.

Je potrebné situáciu hodnotiť z dvoch uhlov pohľadu. Na jednej strane sú používatelia, ktorých komfort je podľa Instagramu najdôležitejší, na druhej strane sú marketéri a influenceri, ktorí musia na zmeny reagovať kvôli svojej práci. 

Používateľská rovina

Keď sa pozrieme na „nový“ Instagram z pohľadu bežného používateľa, čo bude inak? V zásade nič. Stále budeme vidieť príspevky ľudí, ktorých sledujeme, akurát pri nich nebude zobrazený počet lajkov. Príspevky však môžeme lajkovať ďalej, to sa, samozrejme, nemení. Instagram tvrdí, že chce, aby sa ľudia viac sústredili na samotný obsah než na to, či je obľúbený aj u iných ľudí. 

Náš kreatívny riaditeľ Roman Roj verí,že to bude smerovať k väčšej autenticite príspevkov. Mohol by sa zmeniť prístup od robenia toho, čo ‚funguje‘, k tomu, čo naozaj chcem postnúť.Pridáva sa aj social media teamleader Marek Uličný:Z mnohých ľudí opadne bremeno v podobe toho, čo si o nich ostatní myslia, čo je určite pozitívum. Tlak v podobe nutnosti pridávať dokonalý obsah sa zníži. Neznamená to však, že taký obsah zmizne.

instagram, dotcom, socialne siete, instagram bez lajkov, marketing, reklamna agentura, digital, digitalna agentura
Zdroj: Twitter @instagram

Dôležitým faktorom je aj vplyv sociálnych sietí na mentálne zdravie, najmä mladých ľudí. Instagram už nie je len médiom určeným na zábavu. V mnohých prípadoch zašli veci tak ďaleko, že používatelia si svoju hodnotu definujú počtom lajkov. 

Dvojnásobná fashion blogerka roka Jana Tomas (@janatini) hovorí: „Ja si myslím, že je to super nápad, keďže väčšina ľudí vedome aj podvedome trpí nejakou formou stresu spôsobenou sociálnymi sieťami.“ Ďalšia blogerka Zuzana Barková (@zrzkastyle) hodnotí: „Plusom je to, že sa ľudia nebudú porovnávať a súdiť, kto má viac alebo menej lajkov.“ Daniela Slávik (@feesinel), naopak, tvrdí, že „si nájdeme iné spôsoby, ako sa porovnávať. Oceňujem však snahu Instagramu byť viac ‚community friendly‘.“

Pre bežných používateľov sa z môjho pohľadu nič nemení. Stále môžu „osrdiečkovať“ obsah, ktorý sa im páči. Srdiečok však bude menej, stratí sa totiž akýsi „efekt stáda“. Bol som svedkom viacerých ľudí, ktorí naozaj prehnane prežívali to, ako sa darí alebo nedarí ich príspevkom, a strácali tak chuť produkovať obsah. Toto by mohlo skrytie lajkov do veľkej miery vyriešiť.

instagram, dotcom, socialne siete, instagram bez lajkov, marketing, reklamna agentura, digital, digitalna agentura
Zdroj: Twitter @instagram

Marketérska rovina

Influencer marketing je niečo, čo výrazne definuje dnešnú podobu Instagramu a sociálnych médií všeobecne. Lajky a engagement boli doteraz aj jedným z hlavných parametrov, na základe ktorých sa hodnotila úspešnosť influencerských kampaní. Výber influencerov do kampaní sa spomalí, resp. bude potrebná hlbšia analýza aktivity a komunikácia s vybranými ľuďmi, počet lajkov pri postoch už nebude stačiť. Na prvý pohľad bude ťažšie rozoznať, kto je podvodník s nakúpenými followermi,“ hovorí náš stratég Peter Urbanec. 

Zmení sa aj reportovanie influencerov smerom k ľuďom na strane klienta alebo agentúry. Lajky prestanú byť zaujímavým kritériom, čo je dobré, keďže v skutočnosti ide aj tak o pomerne prázdnu metriku, ktorá o vplyve kampane na obchodné alebo brandové parametre hovorí iba veľmi málo. Do popredia sa dostane dosah a možno iné druhy interakcií, ako sú komentáre, zdieľania alebo uloženia príspevkov. 

Čo na to ale samotní influenceri? Janatini, ako overená tvár, sa neobáva. Majiteľ účtu bude stále môcť vidieť lajky, a tým pádom ich ‚odreportovať‘ klientovi v prípade spolupráce, čiže influencer tým neutrpí.“ Podľa travel blogerky Mimi (@miiimiiinka) „to môže uškodiť skôr menším účtom, ktoré ešte nemajú u klientov vybudované meno. Budú sa tak musieť snažiť oveľa viac, aby ‚ukrojili z koláča‘ skúseným influencerom.“

Celkovo možno povedať, že v marketingovej rovine bude takáto zmena znamenať výzvu pre všetkých. Na strane klientov a agentúr sa budú musieť ukázať marketéri, že sú schopní, majú analytické myslenie a dokážu spoluprácu a jej ciele nastaviť tak, aby pomohli značke. Na strane influencerov budú musieť tváre v kampaniach ukázať, že ich obsah je nielen pekný, ale hlavne funkčný a dokáže vyvolať záujem o značku, ktorú propagujú. Držme si všetci palce 🙂 

Začína sa nová éra?

Napriek tomu, že ešte nič nie je isté a zatiaľ ide iba o subjektívne prognózy, je dosť možné, že nás čaká niečo, čo môže značne zmeniť fungovanie sociálnych sietí. Zároveň je to nová príležitosť pre každého z nás urobiť si Instagram taký, aký ho chceme mať. 

„Možno som naivný, ale verím, že aspoň čiastočne sa zmenia priority niektorých ľudí, takže vytváranie nejakých alternatívnych svetov vymenia za svoj skutočný život, pokojne stále na Instagrame,“ hovorí Roman ako posolstvo na záver.

S tým úplne súhlasím a ešte dodám, že hoci je Instagram momentálne na vrchole popularity a pomohol veľa ľuďom vyrásť a získať (aspoň internetovú) popularitu, nespoliehajte sa iba naň. 

Či ste jednotlivec, alebo firma a produkujete obsah, zamerajte sa na viacero platforiem popri jednej hlavnej. Píšte články na vlastnom webe, robte podcast, točte videá, komunikujte na Facebooku alebo skúšajte iné sociálne siete. Pretože keď sa raz „Instaboom“ skončí a pozornosť používateľov sa presunie inam, budete na to lepšie pripravení.

Ďakujem, že ste sa dočítali až sem. Budeme veľmi radi, ak sa s nami podelíte o svoj názor na Instagram bez lajkov v komentároch na Facebooku.

Sledovať dianie v našej agentúre môžete aj na našom Instagrame.

Tony Dúbravec, Head of Digital

Ďakujem, že ste sa dočítali až sem.

Budeme veľmi radi, ak sa s nami podelíte o svoj názor.

instagram socialne siete

Tony Dúbravec
Tony Dúbravec

Tony Dúbravec

Head of Digital

Vedie u nás digitálny tím, k čomu ho okrem skúseností z reklamy predurčuje aj to, že každú novinku v social media svete sám vyskúša a denne používa všetky dôležité platformy. Má vlastný podcast, roky píše blog, aktívne komunikuje na Facebooku aj Instagrame. Patrí medzi špičku spotrebiteľov kávy v celom dotcome a na práci ho najviac baví robiť veci tak, aby z nich všetci mali radosť.

Tesco Slovnaft Slovanet BabyBel Karička Matyšák Innogy Pierre Baguette Kláštorná Kalcia Rádio Vlna Malinô Brdo Northfinder CrossFingers Traco Computers Optifin invest RockMachine TatraReal Nanosystem Citadelo
  • Tesco
  • Slovnaft
  • Slovanet
  • BabyBel
  • Karička
  • Matyšák
  • Innogy
  • Pierre Baguette
  • Kláštorná Kalcia
  • Rádio Vlna
  • Malinô Brdo
  • Northfinder
  • CrossFingers
  • Traco Computers
  • Optifin invest
  • RockMachine
  • TatraReal
  • Nanosystem
  • Citadelo
© 2019 dotcom.sk
dotcom.sk